5.4 Sisältömarkkinointi on ykkönen

Tämän blogikirjoituksen käsittelee sisältömarkkinointia ja, miten se vahvistaa yrityksen viestintää eri kohderyhmille jatkuvasti ilman kolmatta osapuolta kuten natiivimedia.


kuva: Lähde Flickr
Sisältömarkkinointi on yrityksen verkossa, sosiaalisessa mediassa tai yrityksen omilla keinoilla, esimerkiksi aikakauslehti ja uutiskirje. Tavoitteena on tavoittaa eri kohderyhmiä, jotta yritykset voivat laajentaa asiakaskuntaa. Tarkoituksena on antaa hyötyä nykyisille asiakkaille, jotta he pysyvät ajan tasalla yrityksen liiketoiminasta. Sen kautta   voidaan hankkia uusia asiakkaita.

Sisältömarkkinoinnin kautta yritys voi rakentaa luottamusta pikkuhiljaa asiakkaiden ja yrityksen keskeen. Yritys palvele erinomaisesti ja   kertoo suoraan asiakkaille ajankohtaisia uutisia, esimerkiksi tuotteista, palveluista, kampanjoista ja muista eduista. 








Mielipiteeni



Mielestäni yritys voi hyödyntää sisältömarkkinointia, esimerkiksi blogiverkoston tuotesijoittelun kautta. Kun blogikirjotukseen tarkoituksena on viestiä ja mainostaa, jollekin kohderyhmälle oleellisia etuja tuotteista ja palveluista. Yrityksen ei kannata sisältömarkkinoinnin kautta sponsoroida eri viestintäkanavissa tuotesijoittelua. Olen huomannut, että nykyään tällaista tapaa on paljon YouTubessa, esimerkiksi lastenlelujen valmistajat ovat sponsoroineet YouTube -videoita tuotteilla, joitta mainostetaan sen kautta kohderyhmälle.


Kuva: Lähde Flickr
Kokemukseni mukaan se ei toimi kovin hyvin, koska tubettajat liioittelevat paljon tuotteiden toimintaa ja ominaisuksia, kun he haluavat paljon yleisöä. Yrityksen on erittäin tärkeä olla omaperäinen ja luoda omia viestintäkanavia sisältömarkkinoinnin kautta, jotta asiakas luottaa heidän tuotteisiinsa ja palveluihinsa.

Toisaalta on tärkeää yrityksen ymmärtää omien asiakkaiden tarpeet, ja sen kautta tutkia ja kehittää omia tuotteita ja palveluita jatkuvasti. Yritys voi tutkia esimerkiksi, mitä asiakkaat arvostavat, millaisia ongelmia tuotteiden kanssa asiakkaille on, mistä asiakas halua hankkia lisää tietoa tuotteista ja palvelusta, millaisista asioista asiakas kiinnostuu enemmän ja mistä tuotteista asiakkaat innostuvat.

Kokemukseni mukaan asiakasluottamus on ykkönen


Kokemukseni mukaan hyvässä sisältömarkkinoinnissa yrityksen pitäisi asettaa asiakkaiden luottamus ensisijaiseksi ja rakentaa sen pohjalta sisäisiä ja ulkoisia markkinointiviestintäkanavia. Esimerkiksi oman yritykseni kaikkien tärkein asia on ollut asiakastyytyväisyys. Olen keksinyt ideoita, miten meidän asiakkaamme ovat tyytyväisiä. Huomasin, että asiakasluottamukseen tarvitaan rehellisyys ja se on eritäin tärkeä asia, joka aiheuttaa luonnollisen luottamuksen. Jos kertoo asiakkaalle kaikki asiat rehellisesti, luottamus syntyy itsekseen. Esimerkiksi mitä eroja on tuotteissa, eli kumpi tuote on laadukkaampi

Olen huolehtinut asiakaslupauksesta eritäin hyvin, koska ilman sitä on vaikea menestyä. Teimme erilasia asioita, jotka erottivat meidän yrityksemme ja meidän kilpailijamme. Koska silloin meillä ei ole voimavaroja ostaa tai vuokrata esimerkiksi TV- ja radiomainontaa.   Keskityimme vain sisältömarkkinointiin, eli teimme elämäntyyliin liittyviä mediajuttuja, videopätkiä, meidän yrityksemme kotisivuille ja sosiaaliseen mediaan.

Lisäksi teimme, kuukausittain kampanjoita, joiden aikana annoimme 15 - 20 prosentin alennuksia melkein kaikista tuotteista. Asiakasi sai myös 10 prosenttia alennusta, kun hän jakaa meidän yrityksemme sosiaalisessa mediassa hänen kavereillensa, esimerkiksi Facebookissa ja Twitterissä.
Teimme myös 1000 alennuskuponkia, joita joka kuukausi jaoimme asiakkaille paikan päällä.  Kupongilla asiakkaamme sai alennuksia myös seuraavista ostoksista, eli jos asiakas tulee takaisin ostamaan jotain, hän saa 10:n prosenttia alennusta. Lisäksi, jos hän toi meille uuden asiakkaan, molemmat saivat 15 prosenttia alennusta. 

Olen huomannut, että erinomainen sisältömarkkinointi voi tehostaa ulkoista ja sisäistä markkinointiviestintää, koska nykyään asiakkaat arvostavat enemmän yrityksen sisältömarkkinointiviestintää ja mainoksia kuin natiivimediaa.
Mielestäni kaikkien tärkeintä on, että liikeidean piitäisi sisältää pitkäjänteinen liiketoiminta- ja sisältömarkkinointistrategia, koska on vaikea rakentaa kaikkea kerralla. Sen vuoksi rakennetaan liiketoimintaa pikkuhiljaa. 
        

Mikä on sinun mielestäsi hyvää sisältömarkkinointia?

Miten sisältömarkkinointia kannattaisi kehittää?
 




 https://support.google.com/youtube/answer/188570?hl=fi&visit_id=637110359675408372-2248108822&rd=1

Kommentit

  1. Mielestäni sisältömarkkinoinnissa on myös tärkeintä luottams. Jos ei yhtään usko esimerkiksi. youtubettajan sanaan jostain tuotteesta se tuo vaan huonon kuvan itse tuotteesta ja etenkin tubettajasta. Siksi on tärkeää itse pitää mainostamastaan brändistä.
    On hienoa mitä kaikkea olet tehnyt asiakkaiden eteen parantaaksesi asiakasluottamusta!

    VastaaPoista
  2. Hei! Tekstistä pääsi hyvin selville sisältömarkkinoinnista. Pidin siitä kun puhuit kokemuksistasi siitä, miten arvolupaus on sinulle tärkeintä. Myös hieno huomio siitä miten sisältömarkkinoinnilla voi tehostaa ulkoista sekä sisäistä toimintaa!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3.3 Algoritmit, hyötyjä ja haittoja

0. 2 Lean Canvas

2.5 Asiakaslähtöinen verkkokauppa