5.4 Sisältömarkkinointi on ykkönen
Tämän
blogikirjoituksen käsittelee sisältömarkkinointia ja, miten se vahvistaa yrityksen
viestintää eri kohderyhmille jatkuvasti ilman kolmatta osapuolta kuten natiivimedia.
kuva: Lähde Flickr |
Sisältömarkkinointi
on yrityksen verkossa, sosiaalisessa mediassa tai yrityksen omilla keinoilla, esimerkiksi
aikakauslehti ja uutiskirje. Tavoitteena on tavoittaa eri kohderyhmiä, jotta yritykset
voivat laajentaa asiakaskuntaa. Tarkoituksena on antaa hyötyä nykyisille
asiakkaille, jotta he pysyvät ajan tasalla yrityksen liiketoiminasta. Sen kautta
voidaan hankkia uusia asiakkaita.
Sisältömarkkinoinnin
kautta yritys voi rakentaa luottamusta pikkuhiljaa asiakkaiden ja yrityksen
keskeen. Yritys palvele erinomaisesti ja kertoo suoraan
asiakkaille ajankohtaisia uutisia, esimerkiksi tuotteista, palveluista, kampanjoista
ja muista eduista.
Mielipiteeni
Mielestäni
yritys voi hyödyntää sisältömarkkinointia, esimerkiksi blogiverkoston tuotesijoittelun
kautta. Kun blogikirjotukseen tarkoituksena on viestiä ja mainostaa, jollekin kohderyhmälle
oleellisia etuja tuotteista ja palveluista. Yrityksen ei kannata sisältömarkkinoinnin kautta sponsoroida eri viestintäkanavissa
tuotesijoittelua. Olen huomannut, että nykyään tällaista tapaa on paljon
YouTubessa, esimerkiksi lastenlelujen valmistajat ovat sponsoroineet YouTube
-videoita tuotteilla, joitta mainostetaan sen kautta kohderyhmälle.
![]() |
Kuva: Lähde Flickr |
Kokemukseni
mukaan se ei toimi kovin hyvin, koska tubettajat liioittelevat paljon tuotteiden
toimintaa ja ominaisuksia, kun he haluavat paljon yleisöä. Yrityksen on
erittäin tärkeä olla omaperäinen ja luoda omia viestintäkanavia
sisältömarkkinoinnin kautta, jotta asiakas luottaa heidän tuotteisiinsa ja palveluihinsa.
Toisaalta on
tärkeää yrityksen ymmärtää omien asiakkaiden tarpeet, ja sen kautta tutkia ja kehittää
omia tuotteita ja palveluita jatkuvasti. Yritys voi tutkia esimerkiksi, mitä asiakkaat
arvostavat, millaisia ongelmia tuotteiden kanssa asiakkaille on, mistä asiakas halua
hankkia lisää tietoa tuotteista ja palvelusta, millaisista asioista asiakas
kiinnostuu enemmän ja mistä tuotteista asiakkaat innostuvat.
Kokemukseni mukaan asiakasluottamus on ykkönen
Kokemukseni
mukaan hyvässä sisältömarkkinoinnissa yrityksen pitäisi asettaa asiakkaiden luottamus
ensisijaiseksi ja rakentaa sen pohjalta sisäisiä ja ulkoisia
markkinointiviestintäkanavia. Esimerkiksi oman yritykseni kaikkien tärkein asia
on ollut asiakastyytyväisyys. Olen keksinyt ideoita, miten meidän asiakkaamme
ovat tyytyväisiä. Huomasin, että asiakasluottamukseen tarvitaan rehellisyys ja
se on eritäin tärkeä asia, joka aiheuttaa luonnollisen luottamuksen. Jos kertoo
asiakkaalle kaikki asiat rehellisesti, luottamus syntyy itsekseen. Esimerkiksi
mitä eroja on tuotteissa, eli kumpi tuote on laadukkaampi
Olen
huolehtinut asiakaslupauksesta eritäin hyvin, koska ilman sitä on vaikea
menestyä. Teimme erilasia asioita, jotka erottivat meidän yrityksemme ja meidän
kilpailijamme. Koska silloin meillä ei ole voimavaroja ostaa tai vuokrata esimerkiksi
TV- ja radiomainontaa. Keskityimme vain sisältömarkkinointiin, eli
teimme elämäntyyliin liittyviä mediajuttuja,
videopätkiä, meidän yrityksemme kotisivuille ja sosiaaliseen mediaan.
Lisäksi
teimme, kuukausittain kampanjoita, joiden aikana annoimme
15 - 20 prosentin alennuksia melkein kaikista tuotteista. Asiakasi sai myös 10
prosenttia alennusta, kun hän jakaa meidän yrityksemme sosiaalisessa mediassa hänen
kavereillensa, esimerkiksi Facebookissa ja Twitterissä.
Teimme myös 1000
alennuskuponkia, joita joka kuukausi jaoimme asiakkaille paikan päällä. Kupongilla asiakkaamme sai alennuksia myös
seuraavista ostoksista, eli jos asiakas tulee takaisin ostamaan jotain, hän saa
10:n prosenttia alennusta. Lisäksi, jos hän toi meille uuden asiakkaan,
molemmat saivat 15 prosenttia alennusta.
Olen
huomannut, että erinomainen sisältömarkkinointi voi tehostaa ulkoista ja sisäistä
markkinointiviestintää, koska nykyään asiakkaat arvostavat enemmän yrityksen sisältömarkkinointiviestintää
ja mainoksia kuin natiivimediaa.
Mielestäni
kaikkien tärkeintä on, että liikeidean piitäisi sisältää pitkäjänteinen
liiketoiminta- ja sisältömarkkinointistrategia, koska on vaikea rakentaa kaikkea
kerralla. Sen vuoksi rakennetaan liiketoimintaa pikkuhiljaa.
Mielestäni sisältömarkkinoinnissa on myös tärkeintä luottams. Jos ei yhtään usko esimerkiksi. youtubettajan sanaan jostain tuotteesta se tuo vaan huonon kuvan itse tuotteesta ja etenkin tubettajasta. Siksi on tärkeää itse pitää mainostamastaan brändistä.
VastaaPoistaOn hienoa mitä kaikkea olet tehnyt asiakkaiden eteen parantaaksesi asiakasluottamusta!
Hei! Tekstistä pääsi hyvin selville sisältömarkkinoinnista. Pidin siitä kun puhuit kokemuksistasi siitä, miten arvolupaus on sinulle tärkeintä. Myös hieno huomio siitä miten sisältömarkkinoinnilla voi tehostaa ulkoista sekä sisäistä toimintaa!
VastaaPoista