3.3 Algoritmit, hyötyjä ja haittoja

Tämän blogikirjoitus käsittelee algoritmien hyötyjä ja haittoja ihmiselle eri näkökulmista. Algoritmit tuovat erilaisia asioita, jotka voivat vaikuttaa meihin suoraan tai epäsuoraan. Esimerkiksi työelämässä, työnhaussa, maksukyvyssä jne. 

Päättääkö tekoäly, mitä tietoa saat?

Filtterikuplat ja kaikukammio voivat vaikuttaa positiivisesti tai negatiivisesti. Esimerkiksi nykyään älylaitteet keräävät tietoa käyttäjälle jatkuvasti ja tarjoavat lisätietoja. Mielestäni hyvä puoli on, että käyttäjä saa tietää muun muassa. missä on häntä kiinnostavaa tietoa, mutta tärkeää on, että käyttäjä osaa tutkia ja hyödyntää tietoja, joita tarjotaan.
Abdille Mahamud
 Huono puoli on se, jos käyttäjä on riippuvainen tietystä asiasta ja älylaite tarjoaa jatkuvasti samankaltaisia asioita. Mielestäni se on erittäin huonoa, koska käyttäjä ei ehkä tiedä mitä tapahtuu hänen ympärillänsä, eli hän näkee maailman kapeasta ikkunasta. Kokemuksia on hyvää käyttää aktiivisesti ja monipuolisesti, jotta saisi monipuolista tarjontaa. Toisaalta on hyvä, jos käyttäjä ymmärtää, miksi kerätään tietoa hänestä ja missä kerättyä tietoa käytetään sekä mitkä ovat seurauksia. Esimerkiksi verkkosivut käyttävät evästeitä ja keräävät sitä kautta dataa oman yrityksen hyötyihin.

Miten tekoäly voi syrjäyttää ihmisen?
Tekoäly on ihmisiä varten ja sen tarkoitus on auttaa ihmisiä ja helpottaa erilaisia tehtäviä. On todella surkea kuulla, miten tekoälysyrjintää on työnhaussa kohdistettu tiettyihin ryhmiin, esimerkiksi sukupuoli, etninen tausta, ikä, asumispaikkaan, uskonto. Tämä kaikki syntyy, kun syötetään ja opetetaan koneoppimisalgoritmia vinoutumia sisältävällä tiedolla. Sen vuoksi tekoäly alkaa tehdä vinoutuneita päätöksiä. Toisaalta olisi hyvä, jos syötettäisiin ja opetettaisiin tekoälylle vain eri ominaisuuksia, jotka ne valitsevat ja erottavat kuten, koulutusta, kokemusta, kielitaitoa, aktiivisuutta           
Mitä hyötyä ja haittaa algoritmeista voi olla?
Mielestäni tekoäly on hyödyllinen jokaiselle yritykselle eri näkökulmista, esimerkiksi henkilöstötietohallinta, taloushallinto, asiakastietohallinta, riskienhallinta. Tämän vuoksi on hyvä, että ihmiset huomioivat inhimillisyyttä ja opetetaan koneille vinouttamattomia tietoja. koska se auttaa työnantajaa sekä työnhakijaa, esimerkiksi kun laaditaan Ansioluettelokriteerit tekoälyn kautta. On erittäin tärkeää, että laitetaan vain työtehtävään liittyviä edellytyksiä, jotta tekoälyyn eivät vaikuta esimerkiksi työnhakijan etnisyys, uskonto, sukupuoli, ikä, asuinpaikka, siviilisääty ja niin edelleen.
Huono puoli on, jos yritykset laittavat vinoutuneita tietoja koneiden algoritmeihin, jotka voivat aiheuttaa syrjintää johtuen esimerkiksi sukupuolesta, etnisyydestä, uskonnosta, asumapaikasta iästä. Tästä syntyy erilaisia haittoja. Esimerkiksi yritykset ehkä voivat syrjiä oikeaa työnhakijaa, joka vastaa tehtävän edellytyksiä ja kutsua haastatteluun henkilön, joka ei vastaa tehtävän edellytyksiä. Kun tekoäly käsittelee ansioluetteloa myös tämä voi aiheuttaa erilaisia ongelmia työnantajille erimerkiksi, kun yritys ei tarjoa töitä oikein ammattilaisille.

Mitä hyötyä ja haittaa on EU:n tietosuoja-asetuksesta?
Pixibayssa DSGVO tietosuojskäytäntö

Olen huomannut, että EU:n tietosuoja-asetusta on vielä kehitettävä, koska pankit voivat säilyttää asiakkaiden tietoja pitkään tekoälymenetelmien kautta, mutta jos asiakkaat haluavat poistaa tietonsa pankin datasta, se on vaikeaa. Pankeille tästä on paljon hyötyä, sillä heille se vähentää riskiä, kun he esimerkiksi myöntävät luottoa. Tätä varten heidän täytyy kuitenkin luoda malleja, joilla he saavat tiedot asiakkaastaan. Kun he ovat saaneet tiedot malliin he poistavat asiakastiedot suoraan järjestelmästään.
Tästä löytyy hyviä sekä huonoja puolia, sillä jos ihmisille annetaan mahdollisuus poistaa tietonsa pitäisi samalla jättää kaikkien henkilökohtaiset tiedot järjestelmään pidemmäksi aikaa. Tästä aiheesta ei ole vielä käyty paljon keskustelua ja se on herättänyt paljon kysymyksiä asiakkaiden näkökulmasta.  
Kaikesta tärkein asia on, että kaikkien ihmisten täytyy olla rehellisempiä ja syöttää oikeaa tietoa algoritmiin, jotta siitä ei tulisi läpinäkyvää ja siitä hyötyvät monet muut sukupolvet meidän jälkeemmekin.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

0. 2 Lean Canvas

2.5 Asiakaslähtöinen verkkokauppa