0.1 Mitä on digitaalinen liiketoiminta
Digitaalinen liiketoiminta on tulevaisuutta.
Nykyaikainen menestyvä yritys vaatii toimiakseen
digitaalista liiketoimintaa. Yrityksien ratkaiseva menestystekijä tulee olemaan
se, miten digitaalisuus otetaan yrityksen liiketoimintaan mukaan; irrallisena
toimena vaiko osana koko yrityksen toimintasuunnitelmaa.
Termistöjen sekamelskassa on hankalaa vetää selkeitä
rajaviivoja, mutta jotta voidaan digitalisaation sijaan puhua digitaalisesta
liiketoiminnasta, oletuksena on liiketoimintaa edistävää, tuloshakuista työtä.
Tekniikan kehittyminen tarjoaa mahdollisuuden
ainutlaatuisiin asiakaskokemuksiin. Dataa keräämällä ja analysoimalla
omaksutaan uudenlaista asiakasymmärrystä, sekä haluja ja tarpeita opitaan
tyydyttämään aivan uudella tavalla. Pelkän tuloshakuisuuden lisäksi
prosessikehityksessä otetaan mukaan asiakkaan näkökulmat ja kokemukset.
Vanhoihin tapoihin toimia, syntyy prosessikehityksen automatisoinnin ja
optimoinnin kautta uusia, moderneja ratkaisuja.
Erityisesti esiin nostettava kehitys on tapahtunut tekoälyn
liittämisessä osaksi liiketoimintaa. Niinkin arkipäiväinen palvelu kun Netflix,
käyttää tekoälyä koneoptimoinnissa löytääkseen käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä.
Tekoäly ei ole enää vain suurten yritysten etuoikeus, vaan jokaisella on
mahdollisuus päästä käsiksi siihen.
Digitaalinen liiketoiminta avaa mahdollisuudet aivan
uudenlaisen markkinoinnin maailmaan. Vaikka digitaalista markkinointia voi
toteuttaa myös outbound-markkinoinnissa, ovat sen tuomat mahdollisuudet inbound
markkinointiin olennaiset. Asiakaskokemuksen syventäminen jatkuvalla sisältömarkkinoinnilla
sekä onnistunut hakukoneoptimointi nostavat yrityksen näkyvyyttä aivan uudella
tavalla. Kun on dataa, josta seurata asiakaskäyttäytymistä, myös aikaisemmin
mainittu asiakkaan ymmärrys korostuu.
Kehitys tarjoaa myös uusia työpaikkoja ja tilanteita
ideataloudelle. Tarve jatkuvalle palvelukehitykselle luo uudenlaisia tapoja ja
malleja toteuttaa liiketoimintaa. Innovaatioiden ja kehittyvän teknologian
määrä kasvaa, samalla myös osaaminen ja tieto taito kulkevat eteenpäin.
Digitaalinen liiketoiminta omalla osallaan tukee kansainvälistymistä,
digitalisaatio on globaalia. Nykyään saman konsernin alla, mutta eri
mantereilla olevat pystyvät työskentelemään yhteistyössä, sujuva yhteydenpito
sekä tiedon jako onnistuu erilaisten digitaalistenalustojen avulla.
Kaiken kaikkiaan, digitaalisuus on nykyaikaa sekä
tulevaisuutta. Ilman aktiivista kehitystyötä, uudenlaista asiakasymmärrystä
sekä toimintatapojen kehittymistä, yritys ei tule menestymään markkinoilla.
Digitaalisuus on vaatimus, ei lisä.
Kommentit
Lähetä kommentti