2.5 Asiakaslähtöinen verkkokauppa

Tämä blogikirjoitus käsittelee asiakaslähtöistä verkkokauppaa ja kuinka verkkokauppa on tarjonnut asiakkaille erilaisia palveluita ja mahdollisuuksia. Toisaalta katsotaan tarkemmin, mitkä asiat vaikuttavat ostopäätökseen ja asiakastyytyväisyyteen eri näkökulmista verkkokaupassa: kohtuullinen hinta, hyvä laatu, hyvä asiakaspalvelu, monipuoliset vaihtoehdot ostoksille jne.

Nykypäivänä verkossa on erilaisia kauppoja, jotka tarjoavat tuotteita ja palvelevat asiakkaita, kuten tavalliset kivijalkakaupat. Verkkokauppoja on kehitetty eri näkökulmasta. Nykyään voi ostaa missä tahansa ja milloin tahansa tuotteita verkkokaupasta, esim. vaatteita, viihdetuotteita,  elektroniikkaa ja kosmetiikkaa. Lisäksi nykyään kivijalkakaupat ovat siirtyneet osaksi verkkokauppaa, koska ne haluavat laajentaa liiketoimintaa verkossa. Esimerkiksi S-ryhmä on kehittänyt verkkokauppaa ja se myy ruokaa verkossa.

 Käyttäjäystävällisyys ja helppokäyttöisyys

Kuvalähde:https://www.tulos.fi/artikkelit/asiakaslahtoinen-organisaatio/
Verkkokaupoilla on erilaisia ominaisuksia, jotka vaikuttavat asiakkaiden ostopäätöksiin ja odotuksiin. Olen huomannut, että verkkokaupoilla on selkeät verkkosivut, selkeä asiakassegmentointi, selkeät tuotekategoriat, maksuton toimitus ja palautus, erilaisia maksuvaihtoehtoja,nopea toimitus ja vahva viestintä, hyvä asiakaspalvelu sekä jatkuvat alennukset jne. Lisäksi asiakas säästää  aikaa.


Nykyisin minulla ei ole paljon aikaa käydä kivijalkakaupassa. Sen vuoksi teen paljon ostoksia verkkokaupassa, koska se on tehokkaampi ja helpompi tapa etsiä ja ostaa mitä haluan. Lisäksi on mahdollista ostaa kotiinkuljetus.


Kokemukseni verkkokaupasta

Shoppailin Sportamore-urheiluverkkokaupassa ja Ellos-vaateverkkokaupassa. Ne  myyvät erilaisia tuotteita eri kohderyhmille,  esimerkiksi naisten, miesten ja lasten vaatteita, kenkiä ja muita urheiluvälineitä.

Molemmilla verkkokaupoilla on selkeä ja yksinkertainen liiketoiminta. Esim. heidän verkkosivunsa ovat selkeät, koska tuotteet on lajiteltu erilaisiin ryhmiin eli tuotekategoria on otettu erittäin hyvin huomioon. Olen ollut neljä vuotta  Sportamore.fi:n  ja Ellos.fi:n asiakkaana. 
  
Elloksen asiakkaana hämmästyin, kun sain vastaanottamattomasta  toimituksesta Ellos.fi:ltä laskun,  joka oli 40 prosenttia tuotteen hinnasta. Mielestäni se oli huonoa asiakaspalvelua. Olisiko hyvä, jos he mainitsisivat siitä asiasta etukäteen, asiakkaan on hyvä tietää, että jos hän ei jostain syystä ehdi vastaanottomaan tilausta, hänen täytyy maksaa laskua.  

Kuvalähde Sportamore


Sportamore.fi:stä olen tykännyt, koska heillä on erinomaista asiakaspalvelua. He tarjoavat asiakkaille erilaisia vaihtoehtoja eri tilanteissa. Lisäksi he antavat henkilökohtaisia alennuksia ja kysyvät jatkuvasti palautteita asiakaspalvelusta. Sen vuoksi olen edelleen heidän asiakkaansa!








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3.3 Algoritmit, hyötyjä ja haittoja

0. 2 Lean Canvas