4.6 Hakupalvelut Google ulkopuolella


Tämä blogikirjoitus käsittelee erilaisia hakupalveluita (Google, Bing, Yahoo ja niin edelleen) ja sitä, miten ne toimivat. tietokoneilla ja mobiililaitteissa.

Nykyään ylivoimaisesti suosituin hakukone on tietysti Google, eli 80 prosenttia maailman väestöstä käyttävät Google hakupalvelua, Esimerkiksi Suomessa Google on tärkein hakupalvelu eli suomessa käytetään Googlea 97 %:ssa tietokoneella tehtävistä hauista ja 99,5 %:ssa mobiilihauista. Suomessa hakukoneoptimoinnin tavoitteena on nousta esiin erityisesti Google-hauissa.

Toisaalta Bingssä, Yahoo!ssa ja muissa hakupalveluissa arvostetaan kuitenkin samoja asioita kuin Googless, koska jokainen hakupalvelu vastaa, johonkin kohderyhmän tarpeeseen, esimerkiksi Baidu on kiinan- ja japanikielinen ja Yandex on venäjänkielinen hakupalvelu.
Seurava on, miten haut jakautuvat Suomen suomituimmille haukkoneille:

Kuva: Lähde Pixabay



1.    Google 98,08 %
2.    Bing 1.48 %
3.    Yahoo 0.25 %
4.    Ask 0.06 %
5.    Yandex 0.05 %




Vertailu Google-hakupalvelu ja muut hakupalvelut


Mielestäni hakupalvelujen kesken ei ole kovaa kilpailua Googlea vastaan, se johtuu siitä, että muut hakupalvelut, kuten Bing, Yahoo, Yandex eivät ota huomioon yritys- ja yksityisasiakkaiden tarpeita.

Esimerkiksi 15 vuotta sitten käytin Yahoo-sähköpostia, Yahoo-hakukonetta ja myöhemmin ostin Nokia-puhelimen, jonka käyttöjärjestelmä oli Windows-järjestelmä. Huomasin, että ne eivät vastanneet minun odotuksiani. Tämä jälkeen siirryin Google-palveluun, koska Google on tarjonnut minulle monipuolisia palveluita.

Kuva: Lähde Buwang pharm
Google tarjoa monipuolisia ilmaisia palveluita, jotka vastaavat eri kohderyhmään tarpeitta, kuten, Blogger, Docs Earth, Drive, map, sanakirja, clasroom ja niin edelleen. Microsoftiin omistama Bing on saman kaltainen, kuten Office 365 -paketti, joka on maksullinen. Tämä erottaa Googlen muista hakupalveluista asiakaan näkökulmasta ja se vahvistaa Googlen markkinaosuutta jatkuvasti.




Toisaalta Googlella on erinomainen yhteistyö muiden yritysten kanssa, kuten mobiilivalmistajat esimerkiksi Samsung, Huawei, Sony Google tarjoa näille yrityksille android-käyttöjärjestelmän. Tämäkin antaa Google-asiakkaille mahdollisuuden osallistua kehittämään heidän hakupalveluitansa esimerkiksi, kun yritykset ja yksityiset asiakkaat sijoittavat monipuolisia tietoja ja palveluja Google-hakukoneiseen, esimerkiksi youyubettajat ja bloggaajat.

Vaikka google on maailman suosituin hakukone sen visuaalinen ilme ei ole houkutteleva. Esimerkiksi Yahoon kotisivu on houkutteleva ja silla on monipuolinen valikoimaa, esimerkiksi sähköposti, uutiset, taloustietoja, politiikkaa, shoppailua, viihdettä, ja tilauksia. Nämä ominaisuudet voivat yhdistää asiakastarpeet.  


Mielipiteeni  


Mielestäni pelkkä hakupalvelu ei riittävästi vastaa hakukonekilpailua, koska nykyään asiakas arvostaa enemmän sitä, miten saadaan melkein kaikki asiat hoidettua yhdessä paikassa, laaja valikoima, joka vastaa asiakas tarpeita on tärkeä. Tämän vuoksi Google on ansainnut sen, että minä olen heidän asiakkaansa, koska Google on vastannut minun tarpeisiini paremmin kuin 
muut hakukoneet, kuten Yahoo ja Bing.

Miten voisit osallistua hakupalvelujen kehittämiseen? 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3.3 Algoritmit, hyötyjä ja haittoja

0. 2 Lean Canvas

2.5 Asiakaslähtöinen verkkokauppa